Oikeinkirjoitus
Kirjoittaja |
Viesti |
Smappa
Moderaattori
|
 Re: Oikeinkirjoitus
Opasta on nyt korjailtu oikeampaan suuntaan ja kielikin sai (toivottavasti) vähän selvennystä, pientä lisäystä ja tarkennusta.
|
30.3.2009 17:58 |
|
|
HaukiKalastaja
|
Kyllähän minäkin osaan kirjoittaa oikein mutta aina ei vain huvita kirjoittaa oikein Esim. Olet juuri voittanut lotossa 3miljoonaa euroa menet koneella jonnekkin chattaamaan näin : W007 omfgzor leet leet wtf W0!7!|V 10705 3|V|!1/00|V44 3633 w00t w00t xd xd xd omgzor alll hailll alllahhh omggagasgdasgdsgggsgsgg Kirjoittaisitko silloin oikein?? (kaikki varmaan sanoo kyllä)
_________________Miksi Minä Olen Olemassa? Kysyi Vittuuntunut Jeesus, Jumala Vastasi No Ku Muaki Vituttaa Hakkaa Haukee
|
5.4.2009 19:08 |
|
|
Tumpo
Minecraft-moderaattori
|
Smappa kirjoitti: EDIT: Listaan tähän joitakin asioita, joita jälkeenpäin tulee mieleen. -Lause alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen Onko tossa typo vai ihan tarkotuksella ei oo pistettä?  Tommoset johtaa harhaan!
|
17.4.2009 00:06 |
|
|
Smappa
Moderaattori
|
nakeman kirjoitti: Smappa kirjoitti: EDIT: Listaan tähän joitakin asioita, joita jälkeenpäin tulee mieleen. -Lause alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen Onko tossa typo vai ihan tarkotuksella ei oo pistettä?  Tommoset johtaa harhaan! Ei ranskalaisten viivojen perään tule pistettä.  Niin mulle on ainakin opetettu...
|
17.4.2009 07:05 |
|
|
Tumpo
Minecraft-moderaattori
|
Smappa kirjoitti: nakeman kirjoitti: Smappa kirjoitti: EDIT: Listaan tähän joitakin asioita, joita jälkeenpäin tulee mieleen. -Lause alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen Onko tossa typo vai ihan tarkotuksella ei oo pistettä?  Tommoset johtaa harhaan! Ei ranskalaisten viivojen perään tule pistettä.  Niin mulle on ainakin opetettu... Listaus tehdään näin, että on: - ensimmäinen asia (huomaa väli viivan jälkeen) - toinen asia - ja kolmas, jonka perään tulee piste. Eli käytännössä, koska siinä on tällä hetkellä vain 1 asia niin sen perään kuuluu tulla piste. Asiasta löytyy tietoa täältä: http://www.scribd.com/doc/6379244/Suome ... -kielioppi(Laita searchiin "ranskalainen" ja vähän alemmas rullaat niin löydät tuon kohdan) Ps. Huomasin, että alempana on vielä toinen esimerkki, jossa on johtolauseen (ennen listaa oleva lause) perässä kaksoispiste (:) niin sitten se listaus on näin: Lainaa: Näitä asioita olen ajatellut laittaa tänne vielä: - Ensimmäinen asia. - Toinen asia. - Ja niin edelleen. Johtolause on tuo "Näitä asioita olen ajatellut laittaa tänne vielä:", joka alkaa siis myös isolla alkukirjaimella! Tarkoitus ei ole mitenkään haukkua sun, Smappa, kielitaitoa  Pps. Toi linkki olisi ehkä syytä lisätä myös tämän aiheen ensimmäiseen viestiin, tuolla on melko selkeästi kaikki pilkut ja vastaavat selitetty esimerkkeineen.
|
17.4.2009 11:38 |
|
|
Smappa
Moderaattori
|
nakeman kirjoitti: ... Listaus tehdään näin, että on: - ensimmäinen asia (huomaa väli viivan jälkeen) - toinen asia - ja kolmas, jonka perään tulee piste. Eli käytännössä, koska siinä on tällä hetkellä vain 1 asia niin sen perään kuuluu tulla piste. Asiasta löytyy tietoa täältä: http://www.scribd.com/doc/6379244/Suome ... -kielioppi(Laita searchiin "ranskalainen" ja vähän alemmas rullaat niin löydät tuon kohdan) Ps. Huomasin, että alempana on vielä toinen esimerkki, jossa on johtolauseen (ennen listaa oleva lause) perässä kaksoispiste (:) niin sitten se listaus on näin: Lainaa: Näitä asioita olen ajatellut laittaa tänne vielä: - Ensimmäinen asia. - Toinen asia. - Ja niin edelleen. Johtolause on tuo "Näitä asioita olen ajatellut laittaa tänne vielä:", joka alkaa siis myös isolla alkukirjaimella! Tarkoitus ei ole mitenkään haukkua sun, Smappa, kielitaitoa  Pps. Toi linkki olisi ehkä syytä lisätä myös tämän aiheen ensimmäiseen viestiin, tuolla on melko selkeästi kaikki pilkut ja vastaavat selitetty esimerkkeineen. Hienoa, kiitos  Hyvä, kun joku viitsii selventää asioita. Nyt osaan taas enemmän suomen kieltä. Päivitän tuota aloitusviestiä toivottavasti vielä tänään. Nyt en ehdi. 
|
17.4.2009 14:06 |
|
|
Tumpo
Minecraft-moderaattori
|
Sinänsä turhaahan tuo on tämmöisellä foorumilla kauheasti kielioppiin perehtyä. Kunhan on pilkut, pisteet, isot alkukirjaimet ja yhdyssanat kunnossa niin pärjää vallan mainiosti. Jos sitten jotain asiatekstiä alkaa kirjottamaan niin siinä nuo kaikki on otettava huomioon sekä, js haluaa nettisivunsa näyttävän edustavalta niin myös kirjoitusasun tulee olla mahdollisimman selkeää. Löytypä taas yksi hyödyllinen linkki Wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/OikeinkirjoitusPs. Sekä hieno vinkki, mitä käytän itse aika aktiivisesti: Jos epäilet, että onko jonkin sana yhdyssana vai ei niin todennäköisemmin sen voi tarkistaa Googlella (tai -sta, en tiedä kumpi on oikea  ). Esim. jos mietin sanaa "kielioppi" niin voit kirjoittaa Googlen hakuun joko "kielioppi", jolloin Google ei anna "Tarkoititko"-viestiä eli "kielioppi" on yhdyssana. Kun taas hakee "kieli oppi", niin Google kysyy "Tarkoititko: kielioppi".
|
17.4.2009 14:33 |
|
|
Smappa
Moderaattori
|
nakeman kirjoitti: Ps. Sekä hieno vinkki, mitä käytän itse aika aktiivisesti: Jos epäilet, että onko jonkin sana yhdyssana vai ei niin todennäköisemmin sen voi tarkistaa Googlella (tai -sta, en tiedä kumpi on oikea  ). Esim. jos mietin sanaa "kielioppi" niin voit kirjoittaa Googlen hakuun joko "kielioppi", jolloin Google ei anna "Tarkoititko"-viestiä eli "kielioppi" on yhdyssana. Kun taas hakee "kieli oppi", niin Google kysyy "Tarkoititko: kielioppi". Juu ja jos nettiä ei ole käytettävissä, voi epäilemänsä yhdyssanan ensimmäisen osan perään -kin-päätteen. Jos se -kin kuulostaa hyvältä siinä välissä, voi sanat kirjoittaa erilleen. Esim. Kieli(kin) oppi: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Peli(kin) kulma: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Tumman(kin) sininen: kuulostaa hyvältä => erilleen. Luulen, että tuo viimeinen kohta on vähän poikkeuksellinen, koska olen nähnyt sitä yhteen kirjoitettunakin. Ja saattaa tuo tapa sisältää pieniä aukkojakin, koska suomi on täynnä pieniä poikkeuksia.
|
17.4.2009 18:17 |
|
|
Kemaru
|
Värithän voi kirjoittaa yhteen, tai niin minä ainakin aina kirjoitan.
_________________fag

|
17.4.2009 18:23 |
|
|
Drazil
Liittynyt: 1.3.2007 19:31 Paikkakunta: Oikeesti? Luuleeko joku muka että vastaisin tähän kentään? Tai siis tottakai miettii ei olis muuten.
|
Voi lause loppua pilkkuun, jos kyseessä on virke. (Tuossa oli kaksi lausetta. (Kait  ?)).
_________________[center] Alla olevaa kuvaa painamalla pääset portfoliooni.   [/center]
|
21.4.2009 13:44 |
|
|
Rikuha
|
Smappa kirjoitti: Kieli(kin) oppi: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Peli(kin) kulma: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Tumman(kin) sininen: kuulostaa hyvältä => erilleen.
Luulen, että tuo viimeinen kohta on vähän poikkeuksellinen, koska olen nähnyt sitä yhteen kirjoitettunakin. Ja saattaa tuo tapa sisältää pieniä aukkojakin, koska suomi on täynnä pieniä poikkeuksia. Kyllä ne tumman- vaalean- ym. yhteen tulee  on se tummansininen, ei tumman sininen.
|
21.4.2009 14:33 |
|
|
Otacon
|
Drazil kirjoitti: Voi lause loppua pilkkuun, jos kyseessä on virke. (Tuossa oli kaksi lausetta. (Kait  ?)). Kyseessähän on silloin pää- ja sivulause. Pistehän merkkaa nimenomaan virkkeen eikä lauseen loppua. (?)
_________________ Comeback?
|
21.4.2009 14:42 |
|
|
Rikuha
|
Squall kirjoitti: Drazil kirjoitti: Voi lause loppua pilkkuun, jos kyseessä on virke. (Tuossa oli kaksi lausetta. (Kait  ?)). Kyseessähän on silloin pää- ja sivulause. Pistehän merkkaa nimenomaan virkkeen eikä lauseen loppua. (?) Piste merkkaa lauseen loppua, ja lause ei voi loppua pilkkuun. Päälause ja sivulause ovat virkkeitä, eivät lauseita. Jos nyt oikein muistan 
|
21.4.2009 15:44 |
|
|
Kemaru
|
Smappa kirjoitti: Kieli(kin) oppi: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Peli(kin) kulma: ei kuulosta hyvältä => yhdyssana. Tumman(kin) sininen: kuulostaa hyvältä => erilleen.
Luulen, että tuo viimeinen kohta on vähän poikkeuksellinen, koska olen nähnyt sitä yhteen kirjoitettunakin. Ja saattaa tuo tapa sisältää pieniä aukkojakin, koska suomi on täynnä pieniä poikkeuksia. Tuon voi tehdä myös adjektiiveilla.
_________________fag

|
23.4.2009 21:32 |
|
|
Kasvishampurilainen
|
Se on jännä juttu, peliplaneetassa kuulemma puhutaan ainoastaan nykysuomea eli:
Pelikulmassa: Rakas päiväkirja, tänään oli mukava aamu. Heräsin kello seitsämän aikoihin, puin vaatteet päälle, kävin vessassa ja söin puuroa. Tämän jälkeen sain puhelun tyttöystävältäni...
Peliplaneetassa Rakas päiväkirja, tänää oli iha mukava aamu. Nousin klo seittämän aikoihi, puin vaatteet ylle, käväsin pöntöl, ja söin puuroo. Tän jälkee tyttöstävä soitti...
Lause on iso!
23.5.2009 15:24 |
|
|
|